• اطلاعات تماس

  • فلت تلویزیون چیست؟

    ارتباط بین صفحه نمایش تلویزیون و برد آدرس توسط قطعه ای برقرار می شود. این قطعه که همان فلت پنل نام دارد، در حقیقت یک کابل ارتباطی است که در وسط آن، آی.سی پردازشگر وجود دارد. اطلاعات تصویر از برد آدرس ورودی آن و اطلاعات تصویر پردازش شده برای خطوط مختلف تصویرخروجی آن محسوب می شود. اتصال فلت ها در هر دو بخش اتصال به برد آدرس و پنل به صورت باندینگ است.

    فلت ها در ظاهر، نوارهای قابل انعطافی هستند که اطلاعات تصویر به صورت دیجیتال از برد آدرس به آنها وارد می شود، در بین این نوارها آی سی های پردازنده قرار دارد و خروجی آن ها به صورت خطوط متراکم و بسیار ظریف تصویر تلویزیون را به صورت نوارهای عمودی کنار هم تشکیل می دهد و به سطح پیکسل های لیکوئید پنل تلویزیون وارد می کند.

     

    علل خرابی فلت پنل تلویزیون

    آبخوردگی پنل تلویزیون :

    عمده ترین علت آسیب دیدگی و نیاز به تعویض فلت پنل تلویزیون، آبخوردگی آنهاست. هنگامی که تلویزیون دچار آبخوردگی می شود درحقیقت اتصالات فلت های پنل دچار آسیب شده اند. این اتصالات بین پنل تلویزیون و فلت های پنل و برد ادرس مشترک است و اگر اتصالات بین فلت و برد آدرس اسیب دیده باشد، امکان تعمیر بیشتر است اما در صورت آسیب دیدگی اتصالات بین فلت و پنل، فلت اسیب دیده حتما باید تعویض شود. در واقع این مشکل به عنوان عامل خارجی شناخته شده و ارتباطی به عمر دستگاه و میزان استهلاک آن ندارد. استهلاک زمانی دستگاه، به عنوان عامل طبیعی شناخته شده و در تلویزیون های با عمر بالاتر مانند ال سی دی ها بیشتر دیده می شود.

     

    اشکالات مختلف پنل تلویزیون در اثر آبخوردگی:

    به دلیل گسترگی قطعات بخش پنل تلویزیون و امکان آسیب دیدگی آن ها در به صورت های مختلف، اشکالات ظاهری که در اثر ایجاد آبخوردگی در پنل تلویزیون های ال ای دی و ال سی دی ایجاد می شود انواع مختلفی دارد. که به تعدادی از ایرادهای ایجاد شده اشاره می کنیم :

    • ایجاد نوارهای تیره و یا روشن در سطح تصویر به صورتی که در زیر نوار تصویر مشخص باشد.
    • ایجاد نوارهای تیره یا روشن بدون تصویر در زیر نوار
    • دو نیمه شدن تصویر
    • نگاتیو شدن تصویر و یا تغییر فاز رنگ ها
    • ایجاد خطوط باریک رنگی ، سفید یا تیره رنگ

    شکستگی پنل :

    احتمال دارد به دلیل حمل غیر استاندارد و جابه جایی غیر اصولی پنل دچار شکستگی شود. گاهی به این دلیل که دستگاه به درستی روی پایه خود فیکس نشده یا عدم استحکام کافی میز تلویزیون پنل دچار سقوط می شود و در نهایت شکستگی هایی در آن ظاهر خواهد شد.

    پیکسل سوختگی:

    هر پیکسل شامل  3 عدد ساب برای ایجاد رنگ در پنل تلویزیون است. این پیکسل ها به صورت گروهی و توسط ترانزیستورها کنترل می شوند. با پیدایش مشکل در این بخش ها، پیکسل به حالت خاموش در آمده که اصطلاحا پیکسل سوختگی است. پیدا کردن خرابی پنل تلویزیون در شرایط پیکسل سوختگی نیاز به بررسی بیشتری دارد و حتما باید زیر نظر یک متخصص با تجربه این کار انجام شود.

    تعویض فلت پنل LED

    قطع شدن ارتباط فلت ها با پنل در اثر استهلاک دستگاه

    منظور از استهلاک دستگاه، کارکرد طبیعی دستگاه و ایجاد خودبه خود و نقطه مقابل تاثیر خارجی است.در این حالت که عموما در تلویزیون های ال سی دی اتفاق می افتد ارتباط فلت با پنل دستگاه که به صورت خطوط میکرو میلی متری است قطع می شود و یکی از علائم آن ایجاد خطوط عمودی در تلویزیون است.از دلایل اصلی به وجود آمدن این ایراد گرمای دستگاه است و به همین علت طراحان تلویزیون برد آدرس و فلت های پنل را از بالای دستگاه به پایین منتقل کردند که البته ایراد جدیدی در اثر این تغییر متولد شد که همان پدیده آبخوردگی پنل تلویزیون است.

    تعویض فلت پنل تلویزیون

    با مشخص شدن ایراد در بخش فلت های پنل، برای انجام تعمیر تلویزیون باید اقدام به تعمیر و یا تعویض فلت پنل کرد.بخشی از آسیب دیدگی فلت ها و برد آدرس تلویزیون که در اثر آبخوردگی ایجاد می شود با تعمیر قابل برطرف کردن است اما اگر فلت ها آسیب بیشتری دیده باشند تنها راه تعمیر تلویزیون، تعویض فلت پنل است.

    تعویض فلت پنل تلویزیون با دستگاه خاص و به روش باندینگ انجام می شود. ابتدا با ایجاد حرارت مناسب فلت آسیب دیده از سطوح مقطع پنل و برد آدرس جدا می شود. پس از آماده سازی محیط نصب فلت جدید مجددا در محل با حرارت تنظیم شده و دقیق نصب می شود.

     

    تعویض فلت کناری پنل تلویزیون

    با توجه به ساختار پنل در تلویزیون های ال ای دی و ال سی دی در برخی از پنل ها شاهد استفاده از فلت های کناری هستیم که آنها را با نام فلت های گوشواره ای هم می شناسیم. وظیفه این فلت ها پردازش اطلاعات افقی تصویر است.هر چند این فلت ها کمتر دچار خرابی می شوند، اما موقعیت قرار گیری آنها در بسیاری از دستگاه ها آنها را مستعد ایجاد اشکال و ایراد می کند. از عمده ترین اشکالات ظاهری که ممکن است در اثر خرابی این فلت ها ایجاد شود می توان به اشکالاتی مانند: دوتایی شدن تصویر، بهم ریختگی رنگ ها، ایجاد خطوط افقی، سیاه شدن بخشی از تصویر به صورت افقی ها و … اشاره کرد.

    تعویض فلت پنل تلویزیون LED ,LCD توسط دستگاه خاصی انجام می شود و مجموعه این عملیات که بسیار ظریف و پیچیده است و باندینگ نام دارد، به صورت زیر شاخه مجموعه تعمیرات تلویزیون بسیار گسترده و برای انجام آن مهارت زیادی لازم است.فلت معیوب ابتدا به وسیله دستگاه برداشته می شود و فلت جدید با استفاده از چسب های خاص و با تنظیمات میکرو میلی متری در جای خود قرار می گیرد. فلت های تولید شده در کمپانی های مختلف روش های نصب جداگانه ای دارند و برای هر کدام دستورالعمل خاصی وجود دارد که در صورت تغییر حتی یکی از پارامترهای آن نتیجه کار مطلوب نخواهد بود.