• اطلاعات تماس

  • مین برد تلویزیون

    تعمیر مین برد تلویزیون موضوعی است که می خواهیم در این مقاله مورد بررسی قرار دهیم .

    main board تلویزیون از جمله قطعاتی است که کل عملکرد تلویزیون با به وجود آمدن خرابی در آن، تحت تأثیر قرار می‌گیرد. به همین دلیل توصیه می‌شود اشکالات پیش آمده در این بخش از دستگاه  درسریع ترین وقت ممکن و به بهترین نحو رفع گردد. خرابی مین برد، نشانه های متعددی دارد، که با مشاهده آنها می توان بروز اشکال در این قطعه را تشخیص داد. در صورت تشخیص کارشناس تعمیر، مبنی بر اینکه مین برد تلویزیون دچار اشکال شده است، دو راه پیش روی شما خواهد بود. راه نخست، تعمیر این قطعه از تلویزیون و راه دیگر تعویض آن است. اما آنچه که در این بین مهم و حائز اهمیت است، تشخیص درست این مسئله است که آیا امکان تعمیر این بخش از تلویزیون وجود دارد یا خیر.

    تعمیر main board
    تعمیر main board

    اصلی‌ترین علل خرابی مین برد تلویزیون:

    اصلی ترین بخش در ساختار تلویزیون، مین برد یا برد مادر Main board است. زیرا بر روی مین برد، پردازشگر تلویزیون و حافظه رم و ورودی و خروجی های مختلف از جمله ورودی صدا، تصویر، یو اس بی و HDMI و … قرار می گیرد. خرابی این بخش از دستگاه، عموماً به دلیل استفاده از کابل hdmi است که اورجینال دستگاه نیست و نامرغوب است. استفاده از کابل های نامرغوب و اتصال آنها به تلویزیون، باعث سوختن cpu و در نهایت خرابی مین برد می گردد.

    در صورت خرابی این بخش از دستگاه، هم امکان تعویض و هم تعمیر این قطعه از تلویزیون وجود دارد. در ارتباط با این دو سرویس، بد نیست بدانید که تعویض مین برد تلویزیون، در قیاس با قیمت کلی این دستگاه، مقرون به صرفه است و چندان بالا نیست. در هر حال تخصصی ترین دریافت سرویس های مرتبط با تعویض و تعمیر مادر برد تلویزیون  و سایر بردهای موجود در این دستگاه با حضور در مرکز تعمیر تلویزیون و یا از طریق تماس با این مرکز، امکان پذیر است.

    مین برد تلویزیون از اجزای مختلفی تشکیل شده که مهم ترین بخش آن cpu و آی سی فلش یا همان برنامه است علائم خرابی برای تعمیر مین برد تلویزیون به صورت زیر است:
    • تلویزیون روی لوگو هنگ می کند
    • صدای تلویزیون ضعیف یا قطع شده است
    • رنگ های تلویزیون به هم ریخته و تصویر نگاتیو شده
    • تلویزیون روی چراغ قرمز رنگ یا استندبای گیر کرده و روشن نمی شود
    • خروجی های av و hdmi تلویزیون تصویر ندارد
    • حال که با انواع ایراد و خرابی این قطعه از تلویزیون آشنا شدید می توانید با خواندن یکی از تیتر های زیر که توضیحات کاملی از علت خرابی برای تعمیر مادر برد تلویزیون شماست بیشتر آشنا شوید .

     

    خرابی مین برد
    خرابی مین برد

    تلویزیون روی لوگو هنگ می کند:

    پس از روشن کردن تلویزیون و بالا آمدن لوگو تلویزیون خاموش شده و دوباره همین اتفاق رخ می دهد .
    بعد از هر بار خاموش روشن کردن تلویزیون کانال ها و تنظیمات تلویزیون پاک شده و دوباره باید تنظیمات تلویزیون را انجام دهید. زمانی که تلویزیون روی لوگو هنگ می کند یا پس از بالا آمدن لوگو تلویزیون دوباره خاموش شده و روشن می شود علت خرابی ایراد مین برد تلویزیون و بستگی به مدل خرابی در قسمت cpu یا آی سی فلش تلویزیون شماست .

    به عنوان مثال در تلویزیون سامسونگ مدل 40d5550 علت خرابی آی سی فلش و یا ال جی مدل 43lf540t ایراد مربوط به cpu تلویزیون است .در این حالت با تعمیر مین برد تلویزیون مشکل برطرف شده و نیازی به تعویض مین برد mainboard ندارید .

    گیر کردن تلویزیون روی چراغ قرمز یا استندبای:

    در این حالت علت خرابی cpu مین برد تلویزیون بوده که در تلویزیون ال جی مدل 42lw5700 و 42lv37100 این ایراد به وفور وجود دارد . برای تعمیر مین برد تلویزیون در این حالت با ریبال کردن cpu و در برخی موارد با تعویض سی پی یو مین برد تعمیر شده و شما نیازی به تعویض آن ندارید .

    ریست شدن تلویزیون بعد از هر بار خاموش کردن:

    اگر بعد از هر بار خاموش کردن تلویزیون اطلاعات تلویزیون ریست شده و دوباره باید تنظیمات آن را انجام دهید علت خرابی ایراد در قسمت آی سی فلش تلویزیون بوده که با پروگرام کردن آی سی و در بعضی موارد با تعویض آی سی فلش مشکل حل شده و تعمیر مین برد تلویزیون انجام می شود .

    تعویض CPU:

    مراحل مورد نیاز برای تعویض پردازشگر به عوامل زیادی از جمله نوع پردازشگر، خنک کننده CPU، مادربرد و کیسی که استفاده می شود، بستگی دارد. اکثر پردازشگرها، از جمله مدلهای سوکت ۴۶۲ (A)، سوکت ۷۵۴ و سوکت ۹۳۹ به مراحل مشابهی نیاز دارند. پردازشگرهای سوکت ۷۷۵ بطور قابل توجهی متفاوت هستند، بنابراین نصب پردازشگر سوکت ۷۷۵ بطور مجزا بیان می شود.

     

    تعویض cpu
    تعویض cpu

    اما یک نکته طلایی برای شما کاربران عزیز، قبل از اینکه به مراکز تعمیراتی برای تعمیر main board تلویزیون خود تماس بگیرید ابتدا تلویزیون خود را به روز رسانی کنید . در 20 درصد موارد با آپدیت تلویزیون این مشکل رفع شده و شما نیازی به تعمیر تلویزیون ندارید .