• اطلاعات تماس

  •  

    بک لایت تلویزیون چیست؟

    در صفحات نمایشگر LCD، تصویر ایجاد شده روی پنل دستگاه به خودی خود دارای منبع نوری نمی‌باشد و برای اینکه تصویر ایجاد شده قابل نمایش باشد، به یک نور پس زمینه نیاز است، که به آن back light می‌گویند.
    نور این قطعه در تکنولوژی های مختلف تلویزیون به وسیله انواع لامپ های مختلف تولید شده و از پشت به تصویر تابانده می شود و تصویر را قابل مشاهده میکند. مثال بسیار ساده ای که در توصیف نحوه عملکرد بک لایت تلویزیون میتوان به آن اشاره کرد نحوه دیدن عکس های رادیولوژی توسط پزشکان است که آن را در مقابل یک صفحه نوری سفید قرار می دهند تا اجزاء آن قابل دیدن باشد. در این روش میتواند تصویر موجود را به وسیله نور سفید قابل دیدن نمایید.
    back light
    back light
    در نمایشگرهای اولیه LCD از لامپ‌های فلورسنت استفاده می‌شد، که با گذشت زمان لامپ‌های LED جایگزین آنها گردید و تلویزیون‌های LCD back light LED یا به اختصار تلویزیون‌های LED به بازار عرضه شد. امروزه بک لایت‌های LED به دو شکل عمده در تلویزیون‌ها به کار رفته اند:
    • به صورت مستقیم (Direct) : بدین صورت که آرایه‌ای از لامپ‌های LED در فواصلی مشخص، دقیقا در پشت پنل قرار گرفته و پنل به صورت مستقیم در معرض منبع نور قرار می‌گیرد.

     

    • قرارگیری در لبه‌ها (Edge) : برای تولید تلویزیون‌های LED با ضخامت کمتر، لامپ‌های LED به صورت ردیفی از لامپ‌های LED که به صورت فشرده در کنار هم چیده شده‌اند، در لبه پنل قرار گرفته، و از طریق شکست نور، پنل از نور پس زمینه بهرمند می‌گردد.

     

    ایراهای ایجاد شده در اثر خرابی back light تلویزیون

    • قطع شدن تصویر تلویزیون درحالی که صدا دارد
    • ظاهر شدن لوگوی اولیه و قطع شدن تصویر
    • تاریک شدن بخشی از تصویر تلویزیون
    • قطع و وصل شدن تصویر یا به اصطلاح چشمک زدن تصویر تلویزیون
    • ایجاد نقاط نورانی در تصویر
    • ایجاد نقاط تاریک در تصویر

     

    آموزش روش های تشخیص خرابی و تعمیر بک لایت تلویزیون

    • صدای تلویزیون پخش می شود، ولی تصویر نمایش داده نمی شود.
    • روشنایی نور در قسمتی از تصویر کمتر است.
    • پس از روشن کردن تلویزیون یک لحظه لوگوی تی وی نمایش داده می شود و بعد صفحه تاریک می شود.
    • نور در بخشی از تصویر خاموش و روشن می شود.
    • پس از مدتی که تلویزیون روشن است، ناگهان صفحه تلویزیون تاریک شده و فقط صدا پخش می شود.
    تشخیص خرابی بک لایت
    تشخیص خرابی بک لایت

    تعمیر بک لایت تلویزیون

    در تعمیر بک لایت تلویزیون، نوع تلویزیون باید مشخص شود. تلویزیون ها با فناوری ها و تکنولوژی های مختلفی تولید و عرضه می شوند. ال سی دی، ال ای دی ، پلاسما، هوشمند و … . نوع تلویزیون در بک لایت استفاده شده در آن تاثیر دارد. پس در گام نخست این موضوع را بررسی کنید. باید بدانید که وظیفه بک لایت تلویزیون تولید نور برای نمایش تصویر است. یک بک لایت از صفحات مشعب، لامپ های SMD یا معمولی و نوارهای مسی یا آلمینیومی تشکیل شده است. وقتی آموزش تعمیر بک لایت تلویزیون به مراحل پیشرفته تر برسد، باید تک تک این اجزا را بررسی کنید و اگر نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد، آن نیاز را برطرف سازید.

    چگونه بک لایت تلویزیون را تعمیر کنیم؟

    خرید back light تلویزیون هزینه‌ی بالایی دارد بنابراین در صورت امکان تعمیر انجام می‌شود.روش اصولی تعمیر این قطعه ی تلویزیون، تعویض کامل مجموعه LED های بک لایت می‌باشد،

    در مدل‌های direct گاها مشاهده می‌شود برخی از تعمیرکاران اقدام به تعویض شاخه‌های بک لایت معیوب و یا تعمیر لامپ ال ای دی سوخته می‌نمایند، که البته از نظر فنی مانعی برای انجام آن وجود ندارد و فقط بهتر است با آگاهی از موارد زیر تصمیم به این کار بگیریم:
    LED یک قطعه نیمه هادی است و طول عمر مشخصی دارد، از این رو اگرشاخه معیوب تعویض گردد، این احتمال وجود دارد که مجدد شاخه دیگری نیز دچار خرابی گردد. اگر بیش از یک LED سوخته باشد یا اگر عمر استفاده از تلویزیون بالا باشد، احتمال این رخداد بیشتر است و در این شرایط تعویض یک شاخه معیوب مقرون به صرفه نمی‌ باشد.
    با توجه به نوع back light تعویضی و میزان حساسیت چشم مشتری، طیف رنگ این قطعه تعویضی با طیف رنگ قطعه اصلی دستگاه در مشاهده تلویزیون متفاوت است.

     

    تعمیر بک لایت
    تعمیر بک لایت

    هشدار در خصوص تعمیرات غیر اصولی بک لایت تلویزیون

    گاهی اوقات مشاهده شده است، برخی از تعمیرکاران غیر مجاز، از بک لایت کارکرده جهت تعمیر تلویزیون استفاده می‌نمایند، یا اقدام به تعویض فقط یک LED از یک شاخه آن می‌نمایند، که منجر به خرابی مجدد دستگاه در کوتاه مدت می‌گردد، و حتی برخی از این افراد با دستکاری برد تغذیه زمان برگشت ایراد را کمی به تاخیر می‌اندازند. از این رو توصیه اکید می‌شود حتما از تعمیرکاران مجازکمک بگیرید. زیرا تعمیر این قطعه توسط تکنسین‌های غیر متخصص و دور از دید شما امکان دارد، باعث خرابی‌های بیشتری برای شما باشد، که حدامکان از آنها درخواست نمایید تعمیر در حضور خود شما انجام گردد.